A szerep, amelyhez fel kellett nőni | Varga Gabriella és S. Miller András a Sláger KULT-ban

Sláger FM - Podcast készítő Sláger FM - Hétfők

Podcast artwork

Kategóriák:

Varga Gabriella színművész a Penelopeia címszerepében ejti rabul újra a közönséget. No és a szakmát is, nem véletlenül kapott az alakításért Őze Lajos-díjat. A darabot Balázs Zoltán rendezésében játssza a Maladype Színház a METTRIN Művészeti Központban, ahol az intim tér és az összművészeti formavilág egészen különleges atmoszférát teremt. Margaret Atwood regényének színpadi adaptációja a női sorsok, a hűség és az emberi kitartás mélyrétegeibe enged bepillantást, miközben Atwood világát egyszerre jellemzi a költőiség és a nyers őszinteség. Gabriella elárulta, hogy ez a szerep igazi életpróba volt számára. „Meg kellett érni rá, lelkileg és szakmailag is. Tizenöt évvel ezelőtt még nem tudtam volna eljátszani Penelopét, most viszont már minden rezdülésében értem.” A felkészülés három hetet vett igénybe, a próbafolyamat alatt pedig a színésznő szó szerint éjjel-nappal dolgozott. Korábban a „Nem félünk a farkastól” beugrása volt az a pont, ahol végleg legyőzte a saját félelmét. Ott kezdődött el az a belső folyamat, amely most ebben a szerepbe csúcsosodott ki. Olyan önbizalmat és szabadságot kapott, amelyet addig nem ismert, és ez vitte tovább a Penelopeiához is. A beszélgetésben szót ejtünk arról, milyen szintű koncentrációt és precizitást igényel egy ilyen előadás, ahol minden szó, minden hangsúly és mozdulat fontos jelentést hordoz. Szó lesz a blackout pillanatáról, arról, hogyan tudott visszaülni a belső vonatra, és arról is, mit tesz hozzá ehhez a darabhoz a rendező, Balázs Zoltán sajátos színházi nyelve. Az előadásban Varga Gabriella mellett Bajkó Edina és Orbán Nelli remekelnek. No és persze a rendező úr is ott van a háttérben. „Zoli mindig ott van, világít, instruál, figyel. A darab minden alkalommal formálódik, mert a színház élő anyag. A tizedik előadás után mondta először, hogy most már valóban összeállt.” A darab különleges kihívása, hogy a szöveg egyetlen lendületből épül, és a három nő szinte megállás nélkül tartja fenn a feszültséget. Gabriella szerint ez a folyamatos jelenlét a legnagyobb kihívás: „A közönség nem látja, ha hibázunk, de a színész tudja, hogy egyetlen pillanatnyi kiesés is elég, hogy elveszítsd a fonalat. Ez pszichésen óriási koncentrációt igényel.” A műsorból az is kiderül majd, hogy a művésznő ma már szabadúszóként dolgozik. „Soha nem voltam még szabadúszó. A Bárka Színház és a székesfehérvári Vörösmarty Színház társulati tagsága után most először vágtam bele, és bár nehéz, felszabadító is. A biztonsági háló eltűnt, de kinyílt a tér. Rájöttem, hogy magamnak kell felépítenem mindent, amit korábban a színház intézett helyettem. Mégis érzem azt, hogy minden, amit az elmúlt 25 évben megtapasztaltam, most ér össze. Nőként, emberként, színészként. Most lettem készen igazán azokra a szerepekre, amelyek tényleg kihívások.” A Penelopeia előadásai legközelebb 2026 tavaszán, márciusban és áprilisban láthatók majd újra a Mettrinben, és a közönség már most várja a folytatást. ### A Sláger FM-en minden este 22 órakor a kultúráé a főszerep S. Miller András az egyik oldalon, a másikon pedig a térség kiemelkedő színházi kulturális, zenei szcena résztvevői Egy óra Budapest és Pest megye aktuális kult történeteivel. Sláger KULT – A természetes emberi hangok műsora.