Mit tanulnak a gyerekek Kádárról? - államszocializmus a tankönyvekben Mezei Bálinttal

Partizán Podcast - Podcast készítő Partizán Podcast

Adott történelmi korszakok megítélésének a jelenre vonatkozó politikai tétje is van – kiemelten igaz ez a második világháború utáni államszocialista időszakra. A rendszer egyértelmű hibáinak és igazságtalanságainak felsorolásánál azonban hiba lenne megállni. Hiszen az igazságtalanságok, autoriter tendenciák és korlátozások mellett egyszerre volt jelen az anyagi biztonság, óriási méretű infrastrukturális fejlesztések és a társadalmi mobilitás széles tömegek által elérhető intézményei is.Amikor az államszocializmus időszakát értékeljük, akkor olyan kérdésekben is állást foglalunk, hogy mit tartunk politikailag elképzelhetőnek. Elképzelhetőnek tartjuk-e azt, hogy az állami intézkedéseket ne pusztán tőkeérdekek, hanem a közérdek is orientálja. Politikai képzeteink kialakításának sokáig egyik legfontosabb terepe a tanterem.Legújabb adásunkban Mezei Bálinttal, az ELTE Történeti Intézetének oktatójával, illetve egykori középiskolai történelemtanárral beszélgettünk. Bálint oktatási tevékenysége mellett az Eszmélet folyóirat szerzője és szerkesztője. Az Eszméletben jelent meg írása arról, hogy a rendszerváltás utáni történelemkönyvek milyen képet festenek az 1990 előtti államszocialista rendszerekről. Mesélt nekünk a tankönyvkiadás piacosításáról, a 90-es évek oktatáspolitika teremtő káoszáról és az államszocializmus emlékezetpolitikájáról. Témába vágó beszélgetésünk Melegh Attilával és Pinkasz Andrással.Mezei Bálint írása "Az államszocializmus képe a magyarországi középiskolai tankönyvekben. A fősodor narratívái (1990–2010)" címen az Eszmélet folyóirat 133. számában jelent meg. Hangmérnök: Lőrinczi ÁronGrafika: Kili ZsannaSzerkesztő: Puskár KrisztiánA borítókép forrása: Fortepan