FRIDERIKUSZ SHOW: Beszélgetés Rökk Marika revűsztárral, 1992. /// Friderikusz Archív 295.

Friderikusz Podcast - Podcast készítő Friderikusz Sándor

Kategóriák:

Rökk Marika, a múlt század 30-as és 40-es éveinek ünnepelt primadonnája, Németország legnagyobb revüfilm-sztárja, aki még 85 évesen is táncra perdült a színpadon. Marie Karoline Rökk néven magyar szülőktől Kairóban született, de Budapesten nőtt fel, itt lépett fel először egy gyermekbalettben. A család 1924-ben Párizsba költözött, ahol a karrierre vágyó, törekvő lány megismerkedett a színpad világával. Amikor apja elvesztette vagyonát, tizenkét évesen már a Gertrude Hoffmann Girls tagjaként a Moulin Rouge-ban fellépő Marika jelentősen hozzájárult megélhetésükhöz. Az együttessel Amerikában is turnéztak, a lányt a Broadwayn „a piruett királynőjeként” ünnepelték. Európába visszatérve táncosnőként és énekesnőként is nagy sikert aratott, brit és magyar filmekben szerezte első filmes tapasztalatait. Az ifjú művésznő éppen Bécsben, A cirkusz csillaga című revüben lépett fel, amikor felfedezte a Hitler hatalomra jutása után kivándorolt csillagait pótolni akaró német UFA filmgyár. Rökk Marika 1933-ban telepedett le Berlinben, első jelentős szerepét 1935-ben kapta a Könnyűlovasság című filmben. Ettől kezdve Johannes Heesters és Zarah Leander mellett a náci Németország egyik nagy csillaga lett, számtalan operettben és revüfilmben játszott, tanúbizonyságot adva zenei és komikusi képességeiről. Legnagyobb sikerei közé sorolhatók a Marica grófnő, a Koldusdiák és az Álmaim asszonya, számos filmjét későbbi férje, Georg Jacoby rendezte, 1941-ben például ő alakította az első színes német játékfilm főszerepét is. Viharos gyorsaságú szteppelésével és forgásaival, természetes bájával elkápráztatta közönségét. Egy alkalommal Honthy Hannától vett át egy szerepet, amit a Honthy nehezen emésztett, mondván: „De hiszen ez nem tud énekelni”. Amikor a megjegyzés Rökk Marika fülébe jutott, öntudatosan így válaszolt: „Ami neki a torkában, az nekem a lábamban van”. A második világháború után múltja miatt egy időre eltiltották a fellépéstől. Idővel pletykák keltek szárnyra arról, hogy afféle második Mata Hariként az amerikaiaknak kémkedett, sőt a kilencvenes években a szovjet titkosrendőrség egykori főnökének, Lavrentyij Berijának a fia azt állította, hogy a primadonna szovjet kém is volt. Maga Rökk Marika ezt badarságnak nevezte, az viszont tény, hogy filmjeinek kópiái hadizsákmányként elkerültek a Szovjetunióba, ahol rövidesen vetíteni kezdték a mozikban, később a tévében is, és Rökk Marika ott is nagy sztár lett. Forgatni csak 1948-ban kezdett újra, de korábbi sikereit már nem tudta megismételni, így 1962-ben hátat fordított a kamerának és végleg a színpad felé fordult. Operettekben és musicalekben, például a Hello Dollyban játszott, énekelt Hamburgban, Berlinben, Münchenben, Hollandia és Belgium nagyobb városaiban. Idősebb korára visszavonult a Bécs melletti Badenben, de ha hívták, vissza-visszatért a színpadra. 1992-ben, Kálmán Imre születésének 110. évfordulója alkalmából az akkor 79 éves Rökk Marika óriási sikerrel lépett fel Budapesten a Marica grófnőben, abban a szerepében, amelyet pályája során több mint hétszázszor alakított. 1998-ban ötödször is megkapta a német közönség nagy kedvenceinek járó Bambi-díjat, a televízióban utoljára 85 évesen szerepelt, még akkor is énekelt és táncolt. Rökk Marika, aki egész életében büszkén hangoztatta magyar származását, 2004-ben hunyt el Badenben, 90 éves korában. Hogyan támogathatja a munkánkat? Legyen a patronálónk, és a támogatása mértékétől függően egyre több előnyhöz juthat: https://www.patreon.com/FriderikuszPodcast Egyszeri vagy rendszeres banki átutalással is segíthet. Ehhez a legfontosabb adatok: Név: TV Pictures Számlaszám: OTP Bank 11707062-21446081 Közlemény: Podcast-támogatás Ha külföldről utalna, nemzetközi számlaszámunk (IBAN - International Bank Account Number): HU68 1170 7062 2144 6081 0000 0000 BIC/SWIFT-kód: OTPVHUHB Akármilyen formában támogatja munkánkat, köszönjük! Kövessenek, kövessetek itt is: youtube: https://www.youtube.com/c/FriderikuszPodcast